KerekMese YouTube Csatorna KerekMese YouTube Csatorna KerekMese a Twitter-en KerekMese YouTube Csatorna

Hogyan készül a KerekMese?

Egyre többen kérdezitek, hogy hogyan készül a KerekMese, így most röviden leírunk mindent.
A videókat egy kis családi vállalkozásban ketten készítjük: Vass Mónika (a KerekMese kitalálója), és férje Tavaszi László, meg persze besegítenek a gyerekeink: Tomi, és mostanában már Lili is.

Ötletek és inspiráció

Az ötletek forrása mindig a saját életünk, a hétköznapi dolgok, például a suli, a bevásárlás, a nyaralás. A dalok általában véletlen születnek, egy dologról csak úgy viccből elkezdünk dudorászni, énekelni és lesz belőle egy refrén. Ha ez többször is eszünkbe jut később, akkor előbb vagy utóbb dallá alakul. A mesék témája valamilyen élményből, vagy problémából szokott adódni, és ha megvan hozzá az ötlet leülve 1-2 napon belül összejön az első verziós szöveg.
A dalokat Móni írja, a meséket Laci, de rengeteg a közös ötletelés.

Zene készítés, hangfelvétel

KerekMese hangfelvétel és zenekészítés

KerekMese hangfelvétel és zenekészítés

A dallamokat, harmóniákat Móni játssza le egy Alesis V49 MIDI billentyűzeten (régen egy leharcolt noname billentyűt használtunk, amíg elhalálozott szegény).

A felvétel, zene szerkesztés, hangszerelés, sőt még a hangeffektek betétele is az Ableton Live-ban történik. Ezt azért szeretjük mert gyorsan, egyszerűen, vizuálisan lehet benne minden összerakni. (Meg persze még a 3-as verziótól fogva használjuk :)). A hangszerelés jelentős részét a beépített lehetőségekkel oldjuk meg, de szinte mindig szól valami hangszer az Arturia V Collection-ből is, itt kedvünkre válogathatunk a jó kis 80-as évek szintihangjaiból.

Az énekeket és szinkront egy Rode NT1-A mikrofonnal vesszük fel, ami állványon van, pop filterrel, és az jó árú (és egész strapabíró) Alesis IO2 Express hangkarira van kötve. Az elején egyébként egy sima SM58-at használtunk, de a kondi mikrofon nagyon nagy előrelépés volt hangtisztaságban, minőségben. Persze annyira érzékeny, hogy a stúdiószerű hangszigetelés kérdését is felvetette, de ezt megoldottuk házilag: párnát és a beszélő, éneklő mögé helyezett jó vastag paplant használunk. 🙂

Rajz és animáció

A rajz és animálás Móni kizárólagos terepe. Nem véletlen, ő az aki már gyerekkorában kitalálta a nagy szemű, vicces figurákat, melyek a KerekMesét felismerhetővé teszik.

A rajzolás vastagabb, famentes papíron történik, ceruzával. Móni először vázlatol, és a sok verzió közül Aztán a végleges körvonalat S-es tűfilccel rajzolja meg. Radírozást követően szkenneléssel kerül digitalizálásra a kép, amit gépen színez (Photoshop), és rétegekre bont: test, fej, kéz, láb, szájállások, szemek, stb…

 

Wacom tablet

Rajzolás Wacom tablettel

Itt fontos szerephez jut a Wacom rajztábla (Intuos Pro M), melyen szuper gyorsan megy a digitális munka. Egyébként 2019-ig egy 10 éves Bamboo Fun (CTH-461) tábla volt nálunk használatban, azzal is simán meg lehet oldani mindent.

Wacom Intuos Pro M ölben

Wacom Intuos Pro M ölben

Az új, Intuos Pro M-es tabira való átállás elsőre nem is tűnt olyan egyszerűnek. Az új felület használata teljesen más érzés volt, mint a 10 éve koptatott régi kis szürke jószágé. Pár nap használat után viszont elkezdte megszerettetni magát, és az agyamban is átálltak a kézmozgások az új, nagyobb méretre. Fontos előny volt, hogy a driver sokkal stabilabbnak bizonyult, mint a régi tablet esetében.

Fő előnyök az új Intuos Pro M-nél:

  • A rajzolási felbontás jobb, így a FullHD-ben (talán 4Kban is) a KerekMese vonalvastagságokkal szép a gépen rajzolt, javított kép.
  • Vonalstabilitás: nincs gyors mozdulatnál megszakadás a vonalakban.
  • Nyomásérzékenység egy kicsit kiszámíthatóbb
  • Stabil driver

Trans-Europe Wacom tablet

Technikai partnerünk

Az Intuos Pro Paper M eszközt a Trans-Europe Zrt-től, a Wacom hazai képviselőjétől kaptuk. Bővebb infó: Wacominfo.hu

KerekMese animálás - Anime Studio

KerekMese animálás – Anime Studio Pro 10

Az animáció a kész hangra készül, az Anime Studio Pro szoftverben. A PSD fáljok importálása, group-olása után egy munkafolyamatban készül a kameramozgás, figurák és tárgyak mozgása, és a lipsync is. Az animációkészítés időtartama nagyon eltérő lehet: van, amikor 1 perc elkészül egy nap alatt, de lehet, hogy 3-4 nap is kell. Mindenesetre amikor Móni keze közül kikerül az animáció, már csak az utolsó simítások vannak hátra. Ilyenkor kerülnek be a részecskeeffektek (eső, hő, füst, stb.) és egyéb effektek (pl. tűz, tükröződés) az animációba.

Szerencsére, ha az animáció közben kiderül, hogy valami felesleges, ki kell vágni, vagy valami hiányzik, be kell tenni, azt pár perc alatt meg tudjuk oldani (hangfelvétel, új hangfájl).

Ha minden a helyén van, jön az animáció renderelése! Egy sima 4 magos procival szerelt asztali számítógépen renderelünk.  Ez nálunk most 1080p25 mov fájlba történik (Animation codec), ami közepes méretű, de veszteségmentes. A renderelés ideje elég hosszú, egy 3 perces animáció legalább 3-4 óráig számolódik, de ha sok eső, hó, füst van a videóban, akár 10-12 óráig is elhúzódhat.

Vágás és feltöltés

KerekMese renderelés, vágás - Vegas

KerekMese renderelés, vágás – Vegas

A vágást Vegas Pro 16-ban végezzük, de a legtöbbször meglehetősen egyszerű, gyakorlatilag csak az outroban látható kapcsolódó videók kerülnek itt be.

Sokkal fontosabb, hogy innen rendereljük a végleges mp4 fájlt (x264), ami a Youtube-ra feltöltésre kerül. A videófájl kódolása ilyenkor már csak néhány perc.

Összességében el lehet mondani, hogy az ötlet kitalálástól a videó feltöltésig 2-4 hétre van szükség, hogy minden elkészüljön.

Ha kérdésed van, írj hozzászólást, megpróbálunk mindenre válaszolni!